Sten-Åke Wetterström

Sten-Åke Wetterström

mästare i träsnideri

av Anders Karpesjö

Historien om den fantastiska träkopian av en Bolinders Trim utombordsmotor börjar för omkring tre år sedan. Bolinder-samlaren Kåre Andersson, skapare av Bolindermuseet i Kallhäll sätter sig i bilen och kör en Trimmotor till Sten-Åke Wetterström i Svinnegarn. De känner varandra sedan långt tidigare genom de berömda Rättviks-träffarna för bilentusiaster. Sten-Åke har blivit uppringd av Kåre och accepterat uppdraget att skapa en skalenlig replik i trä.

- Jag behövde ju en riktig motor som förebild, berättar Sten-Åke när vi sitter i köket hemma hos honom och hustrun Meta över en kopp kaffe och nybakade bullar. Så den plockade jag isär och mätte upp de olika delarna, fortsätter han.

Sten-Åke är mångsysslare. I sitt yrkesliv var han takläggare, elektriker och fastighetsskötare. Trähantverk är ett livslångt intresse. I den snickarbod där Trim-repliken kom till förvarar han ett enkelt stränginstrument, ”gitarr” eller ”ukulele”, som han gjorde i träslöjden 1953. Snickarboden är fylld av olika verktyg, två rejäla gamla hyvelbänkar, en hel del verktyg har Sten-Åke själv tillverkat.

I sin snickarbod har Sten-Åke ett antal träklubbor. En tidigare make till dem i björk gör nu tjänst som växelhus.

Han håller på med olika projekt hela tiden, strosar runt i boden och de andra hantverksbyggnaderna på tomten till det gamla soldattorpet. Det blir aldrig åtta timmar i sträck med samma sak, vilket nog är bra med tanke på ergonomi. Utförda och pågående alster är namnskyltar, svarvade skålar och fat, pallar, en gungstol. I Bolindermuseet finns för övrigt sedan tidigare en specialskylt i trä med bland annat Bolinders logotyp, Järfällas kommunvapen samt Kåres namn – tillverkad av Sten-Åke.

Det framgår tydligt av Sten-Åkes olika alster, dem han inte hunnit sälja, att det inte bara är hantverk utan även design – konsthantverk. Men i fallet Trim handlade det om exakt skala och proportioner.

 

- Hur fick du tid över för Trim? undrar jag.

 

- Det var inget problem, jag varvar ju olika projekt och dessutom hade jag ingen omedelbar tidspress.

 

Sten-Åkes exakta kopia av Trim utombordaren är tillverkad av flera olika träslag. Alm, asp, björk, ek, zebrano (ett ljusbrunt afrikanskt träslag), samt kryssfanér (plyfa eller plywood). Plywood är ett vanligt material på båt- och skeppsvarv – dock naturligtvis inte till motorer.

Sten-Åkes största bekymmer var cylinderflänsarna. Efter fyra försök med massivt trä gav han upp och testade med plyfa. Då fungerade det.

- Olika träslag passar olika bra till olika ändamål, förklarar Sten-Åke. Han tillägger att det också var en fråga om vad som fanns tillgängligt. Allt trä (utom zebrano och plyfa) har han avverkat, sågat och torkat själv. Alla bitar måste ha torkat utan sprickor. Bensinslangarna är smala aspskott, frånsett plastslangsbiten, som råbarkats och böjts efter mall och torkats för att sedan hålla formen.

 

Alm användes bland annat till motorblocket och nedre delen av förgasaren, flottörhuset. Svänghjulet är gjort av björk. Sten-Åke avslöjar att det faktiskt har deformerats något efter fortsatt torkning, även om få nog ser det med egna ögon. Även växelhuset och drivaxelstången är i björk. Styrstången är av björk och gaspådraget av zebrano. Ek har använts till bränsletanken, liksom ställningen som motorn är fastskruvad på.

 

- Just växelhuset har en egen historia, berättar Sten-Åke. I boden har jag en del träklubbor som jag själv har tillverkat. En av dem var lite större, i björk som sagt, och passade utmärkt till växelhus.

 

- Sedan finns det trots allt delar av metall också, fortsätter Sten-Åke. Framför allt propellern som syns mest. Den är i mässing och original från en Trimmotor, som Kåre tillhandahöll. Jag ansåg den för svår för mig att tillverka i trä. I övrigt är det ett antal muttrar i mässing och förnicklade kupolmuttrar, för att bättre skruva ihop det hela. Ej gjorda av mig.

 

Nu är träkopian uppställd i museets Trim-monter. Det är verkligen en riktigt fin attraktion lagom till Trims 90-årsjubileum. All heder till upphovsmannen Sten-Åke Wetterström!

 

Bensinslangarna är smala aspskott som råbarkats och böjts efter mall och torkats för att sedan hålla formen. Till vänster flottörhuset i björk.

Det vackra växelhuset i björk, en gammal träklubba. Propellern i mässing kommer från en Trim-motor.

Artikeln även publicerad i Järfälla hembygdsförenings tidning